معرفی دستگاه های آسیاب مورد استفاده در صنایع غذایی

معرفی دستگاه های آسیاب مورد استفاده در صنایع غذایی

دستگاه های آسیاب صنعتی در انواع خاصی برای کوچک کردن اندازه ذرات مواد غذایی در مقیاس های خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی ساخته شده اند. شما می توانید با مطالعه این مقاله با انواع دستگاه های آسیاب صنعتی و ویژگی هایشان آشنا شوید.

نیاز به آسیاب کردن مواد در صنایع غذایی

انسان ها در پیدا کردن راه های جدیدی برای کاهش اندازه ذرات مواد غذایی به صورت ویژه خلاق بوده اند. راه حل ها از سنگ شکن، پلاستیک خرد کن ها و گرانول کننده ها، به انواع مختلف آسیاب ها تغییر یافته است. این تغییرات وسیع ممکن است به این دلیل باشد که پیچیدگی فرآیند های کاربردی تولید غذا به طور قابل توجهی متفاوت است. بسته به خواص ماده غذایی مانند سفتی در محدوده های مختلف اندازه و شاید مهم تر از همه، ویژگی هایی که از هر فرآورده غذایی انتظار دارید، به تجهیزات مختلفی نیاز دارید.

از دستگاه های آسیاب صنعتی در صنایع غذایی برای کاهش اندازه مواد غذایی مختلف استفاده می شود. این دستگاه ها با رعایت استاندارد های بالا، طراحی های بهداشتی و هم چنین ویژگی های قابل سفارشی سازی توسط تولید کنندگان مختلف ساخته می شوند. با توجه به این عوامل، کاربرد دستگاه های آسیاب در صنایع مختلف به ویژه صنایع غذایی افزایش چشمگیری داشته است.

انواع دستگاه های آسیاب صنعتی ساخته شده به دو طریق تقسیم بندی می شوند:

این تقسیم بندی بر اساس نوع دستگاه، به صورت زیر می باشد:

  • ماشین های آسیاب عمودی مواد غذایی
  • ماشین‌های آسیاب افقی مواد غذایی
آسیاب پین میل

آسیاب صنعتی

                                                                     دستگاه آسیاب پین میل
این تقسیم بندی بر اساس نوع محصولات، به صورت زیر می باشد:

  • آسیاب پین
  • آسیاب چکشی
  • آسیاب کلوئیدی
  • آسیاب ساچمه ای (گلوله ای)
  • آسیاب جت
  • آسیاب ضربه ای
  • آسیاب طبقه بندی کننده هوا

ویژگی های مورد انتظار از این دستگاه ها

صنعت آسیاب مواد غذایی یکی از صنایع مصرف کننده انرژی است. افزایش هزینه های انرژی یکی از نگرانی های کلیدی در صنعت تولید مواد غذایی است. مقدار قابل توجهی از انرژی الکتریکی و انرژی مکانیکی مصرف شده در صنعت تولید مواد غذایی وجود دارد. تقریبا، سه چهارم مصرف انرژی در یک کارخانه تولید آرد از فرآیند آسیاب ایجاد می شود. به عنوان مثال، ذرت مرطوب یکی از عملیات هایی است که به انرژی زیادی نیاز دارد. به عنوان مثال مقدار قابل توجهی از انرژی مورد نیاز آن برای تامین برق موتورهای بزرگ برای آسیاب محصولات ذرت است. از این رو دستگاه های آسیاب باید ویژگی های خاصی را داشته باشند. از جمله این ویژگی ها می توان موارد زیر را نام برد:

هنگام فرآوری و تولید مواد غذایی، برخورداری از شرایط بهداشتی و تمیز کردن آسان تجهیزات، از نکات حائز اهمیت در ذهن شما است. هم چنین ایمنی نیز از دو دیدگاه حائز اهمیت می باشد: از دیدگاه کلی عملیات صنعتی و هم چنین خطرات انفجاری خاص که حاصل از فرآوری برخی از غذا ها می باشد.

از دیگر ویژگی های مورد انتظار و مهمی که دستگاه های آسیاب باید داشته باشند، عملکرد و توان مناسب دستگاه و هم چنین ماندگاری و کیفیت دستگاه می باشد.

طبقه بندی دستگاه های آسیاب بر اساس محصول

  • آسیاب های ضربه ای به شما این امکان را می دهند که اندازه ذرات و دانه ها را تنظیم کنید. به عنوان مثال هنگامی که ادویه جات مختلف را آسیاب می کنید.
  • آسیاب های طبقه بندی کننده هوا یا آسیاب جت برای تبدیل کردن ذرات ماده غذایی به اندازه های خیلی کوچک مناسب هستند.
  • آسیاب های ساچمه ای نیز هنگامی که می خواهید مواد غذایی را به اندازه های کمتر از میکرون آسیاب کنید، مناسب هستند.
  • آسیاب های کلوئیدی نیز برای آسیاب کردن مواد جامد موجود در یک محلول مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه آسیاب چکشی

این دستگاه متشکل از تیغه هایی که بر محور دستگاه قرار داده شده اند ساخته شده و جنس آن از فولاد سخت است. این تیغه ها در اثر برخورد با ریشه های محکم و سفت و دانه های غلات و ادویه جات، آن ها را تبدیل به پودر می کند.

در آسیاب های چکشی مقدار پودر شدن مواد غذایی به توان تولیدی دستگاه بستگی دارد. اندازه ذرات و میزان کوچک شدن آن ها قابل تنظیم می باشد. بسته به نوع استفاده از دستگاه، این آسیاب ها می توانند از جنس های مختلفی تولید شوند. برای مثال ماشین آلاتی که به منظور آسیاب دانه های خوراک دام استفاده می شوند، به طور معمول از آهن ساخته می شوند. در سوی دیگر اگر این دستگاه ها برای ادویه‌ ها از جمله دارچین، زردچوبه، هل، فلفل و زنجبیل مورد استفاده قرار بگیرند، جنس آن ها از استیل های ضد زنگ و کاملا بهداشتی می باشد.

آسیاب پره دنده

آسیاب صنعتی

                                                                          آسیاب پره دنده

دستگاه آسیاب خانگی

این دستگاه ها برای تولیدات مواد غذایی در حجم های کم مورد استفاده قرار می گیرند. برای آسیاب کردن موادی از قبیل ادویه ها، غلات، شکر و…

اندازه و شکل دستگاه های خانگی با انواع صنعتی آن فرق دارد و طبیعتا دارای قیمت متفاوتی نیز می باشد. کیفیت این دستگاه ها بسیار مرغوب می باشد و تیغه آن ها کاملا تیز و کاربردی می باشد.

علاوه بر منازل از آسیاب های خانگی می توان در عطاری ها نیز استفاده نمود. این دستگاه ها قادر هستند مواد خشک را کاملا به شکل پودر درآورند. بیشتر از مدل های رومیزی گهواره ای برای مصارف خانگی و عطاری ها استفاده می شود. امکان حمل و نقل راحت این دستگاه سبب می شود بتوانید به آسانی آن را به مکان دلخواه خود جابجا نمایید. نحوه کار با این دستگاه هم بسیار آسان می باشد. به طوری که اغلب افراد بدون کسب آموزش خاصی می توانند از آن ها استفاده کنند.

آسیاب خانگی

5 2 رای
رتبه بندی مقاله
عضو
Notify of
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات
mostafa
mostafa
2 سال قبل

مثل همیشه مفید و عالی بود